اجرای رنگ نما

اجرای رنگ نما

رنگ نما از جمله پوشش های مقاوم برای نمای ساختمان های اداری و مسکونی و تجاری می باشد و اجرای رنگ نما دارای ویژگی های گسترده ای از جمله ضد فرسایش بودن و ضد آب و طول عمر بالا و مقاوم در پوسته شدن می باشد که سبب می شود که گزینه ای با قیمت مناسب برای کاربری های مختلف باشد. این رنگ ساختاری متفاوت با رنگ هایی که برای داخل ساختمان استفاده می شود داشته و متناسب با شرایط محیطی و جوی آن منطقه می باشد.

معرفی انواع رنگ نما

یکی از رنگ های محبوب که برای نما یا سطوح دیگر استفاده می شود رنگ آکریلیک می باشد که به دلیل ویژگی هایی چون دوام و مقاومت بالا و انعطاف پذیری و درخشندگی مورد استقبال و محبوبیت بیشتری قرار گرفته است. رنگ جوتن از جمله این رنگ ها می باشد.
نوع دیگر هم رزین آکریلیک می باشد که می تواند بر پایه آب یا روغن باشد و این رنگ حلال آب ضد قارچ ، بدون بو و آسیب نا پذیر بوده و همچنین در برابر اشعه یو وی خورشید مقاومت بالایی نیز دارد و می تواند بر روی هر سطوحی از جمله سطوح گچی و سیمانی و کناف اجرا بشود.
رنگ استخری نیز از انواع رنگ نما بوده که برای بیشتر برای پوشش استخر استفاده می شود و به دلیل نوع استفاده ای که می شود در برابر جلبک و رطوبت مقاوم بوده و ضد قارچ می باشد.
رنگ کنیتکس نیز از جمله رنگ های معروف در این زمینه بوده و انواع مختلفی چون رنگ کنیتکس روغنی و رنگ کنیتکس اکرولیک و رنگ کنیتکس پلاستیک دارد. این رنگ برای سطوح خارجی استفاده می شود و مهم ترین ویژگی آن هم عمر بالا و مقاومت در برابر رطوبت می باشد.
رنگ روغنی هم برای انواع سطوح خارجی از جمله در و پنجره یا نرده های فلزی استفاده می شود و بر پایه حلال نفتی بوده و به همین دلیل نیز در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.
رنگ اپوکسی نیز از دیگر رنگ های ساختمانی برای سطوح مختلف به خصوص سطوح صنعتی می باشد که به دلیل مقاومت بالایی که دارد در بسیاری از فضاهای مسکونی و اداری و تجاری استفاده می شود.
مورد آخر هم رنگ نانو می باشد که دارای ویژگی هایی چون کیفیت بالا و عایق بودن بوده و می تواند در برابر هر آب و هوایی مقاوم باشد.

اجرای رنگ نما

آماده سازی سطح برای رنگ آمیزی نما

آماده سازی سطوح از جمله بهترین مراحل برای اجرای رنگ نما می باشد زیرا اگر این مرحله به درستی انجام نشود بر روی کیفیت و طول عمر رنگ نما تاثیر گذار می باشد. شما باید سطح را نماشویی کنید تا از گرد و غبار پاک بشود. برای سطوح با ارتفاع زیاد واتر جک و برای ارتفاع کم نیز می توانلید از شیلنگ استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه های روی سطح هم می توانید از برس یا سایش های برقی استفاده کرده و این کار را از بالا به پایین انجام بدهید. و در انتها زمانی را برای خشک شدن سطح قرار بدهید. اگر هم رنگ روی نما قدیمی باشد و پوسته کرده یا شل باشد باید شما در ابتدا این رنگ را بردارید.

برای از بین بردن این لایه می توانید از سند بلاست یا واتر جت استفاده کرده و باید همه سطح را به طور کامل بررسی نمایید تا هیچ تعمیراتی جای نماند و سطح برای رنگ آمیزی کامل بشود. آماده سازی سطح برای این است تا بر روی چسبندگی و در نهایت یک دست شدن رنگ در کنار طول آن بشود.

سمباده زنی بخش های مهم

اگر می خواهید پنجره ها را رنگ آمیزی نمایید و یا بخش های فلزی نما باید در ابتدا این قسمت ها را بررسی نمایید و در صورتی که دچار زنگ زدگی شده است باید سمباده زده و بتونه کاری شود. همچنین بعد از این مراحل نیز باید ضد رنگ زده شود تا سطح برای رنگ آمیزی آماده بشود. در صورتی هم که کنار پنجره ها درز یا ترک داشت نیز باید این درزها پر بشود. همچنین اگر ترکیدگی لوله باعث شده تا نما مرطوب شود باید این قسمت ها تعمیر بشود.

تعمیر شکاف ها و ترکها

در نماهای سیمانی به علت فرسوده شدن و یا نشست ساختمان و تغییرات جوی ترک و شکاف هایی بر روی سطح سیمان به وجود می آید که باید آنها را تعمیر و ترمیم نمود. شما باید بر اساس اینکه بافت سطح چگونه می باشد بهترین متریال و بتونه را برای ترمیم استفاده نمایید. اگر سیمان بافت دار یا زبر می باشد باید برای ترمیم از تزریق چسب یا ابزار بندکشی استفاده نمایید تا عرض ترک را پوشش دهد. حواستان باشد اگر از ملات سیمان یا مل استفاده کنید ممکن است این بافت ها از بین رفته و بعد از تعمیر جای ترمیم شده به راحتی قابل مشاهده باشد.

برای آنکه بعدا از باز شدن مجدد این ترک ها جلوگیری نمایید می توانید از چسب پلی یورتان استفاده کنید. اگر عرض شکاف ها 5 میلی متر بود می توانید با کارتک یا ابزار های دیگر آنرا کمی بازتر نموده تا مواد لازم به راحتی در شکاف قرار بگیرند و شکاف مجدد باز نشود. در مورد متریالی که برای این کار استفاده می کنید نیز پیشنهاد می کنیم خاصیت کشسانی داشته باشند تا بعدها در صورت ایجاد ترک این مصالح کش آمده و از نمایان شدن ترک جلوگیری کنند.

اجرای پرایمر

با انجام مراحل قبل شما باید برای زیر کار اقدام به اجرای پرایمر نموده تا سطح برای نقاشی نما آماده بشود. این را باید بدانید که هر رنگ پرایمر مخصوص به خود را داشته که باید اجرا بشود و به طور مثال برای رنگ اکرولیک که بیشتر برای نمای ساختمان استفاده می شود یک پرایمر شیری رنگ وجود داشته که خواص آن ماشبه چسب بتن بوده و از جمله مهمترین خواص این پرایمر می توان به سفت کردن سطح زیر کار و ایجاد بستر مناسب برای چسبندگی بیشتر رنگ به سطح و جلوگیری از ورقه ورقه شدن و تبله کردن رنگ اشاره نمود.

شما برای اجرای پرایمر می توانید از پیستوله یا غلطک و یا قلم مو استفاده کنید و همه سطح باید به خوبی با پرایمر پوشانده بشود . هیچ فضایی خالی نماند تا همه سطح یکدست بشود. بعد از اجرای پرایمر رنگ اکرولیک چون بی رنگ می باشد نباید انتظار داشته باشید تا سطح با رنگ پوشیده شده باشد و این نکته را هم اضافه کنیم که اگر برای سفت کردن پرایمر از رنگ استفاده کنید ممکن است از خواص پرایمر کاسته بشود.

اجرای رنگ نما ساختمان

اجرای رنگ نما

خوب در این بخش نیز سطح آماده است تا شما مرحله نهایی اجرای رنگ را انجام بدهید. شما برای این کار ابزار های مختلفی را در دست دارید و می توانید از آنها استفاده کنید از جمله ایر لس و غلطک و پمپ باد و قلمو که هر کدام نکات و ویژگی های خود را دارند. کیفیت اجرا پوشش دهی در هر کدام از این روش ها متفاوت می باشد و شما باید توجه داشته باشید بر اساس صرفه اقتصادی و زمان تحویل کار و نوع سطح باید یکی از این ابزار ها را انتخاب کنید.

روش کار با هر کدام از این ابزار ها نیز متفاوت می باشد و شما باید در استفاده از آنها دقت کافی را داشته باشید به طور مثال در صورت استفاده از قلمو باید برای رنگ آمیزی قلم مو را از پایین به بالا یا از راست به چپ و یا برعکس انجام بدهید که سبب می شود پوشش دهی یک نخواختی ایجاد بشود و از حرکت مورب قلمو خودداری کنید. همچنین در صورت استفاده از غلطک باید توجه کنید که رنگ به طور متناسب در سطح پخش شده و رنگ زیادی بر روی سطح ایجاد نشود.
انتخاب یک رنگ مناسب برای نما
خرید رنگ نیز بخش بسیار مهم دیگر می باشد زیرا بخش مهم دیگری از کیفیت رنگ نما می باشد و شما باید رنگ مناسبی که برای نما می باشد خریداری نمایید زیرا این رنگ باید یک سری ویژگی ها را داشته باشد. برای انتخاب رنگ می توانید بخشی را به صورت موقت روی سطح یا نما اجرا نموده و در صورت رضایت داشتن رنگ را به صورت کلی خریداری نمایید.
برای انتخاب نیز سعی کنید از یک متخصص در این زمینه مشورت بگیرید زیرا آنها هم کیفیت رنگ ها را بهتر می شناسند و هم از بحث قیمتی می توانید مطمئن باشید. بهترین زمان برای اجرای نما نیز فصل بهار و تابستان می باشد که روزهای آفتابی آن مناسب تر می باشد. از سویی دمای پایین برای این کار مناسب نبوده و اگر دما نیز بالا باشد می تواند روی کاهش چسبندگی و ایجاد حباب و شرره کردن رنگ تاثیر بگذارد. نکات اجرای رنگ نما نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

قیمت رنگ نما

برای تعیین قیمت رنگ نما موارد مختلفی را باید بررسی نمود. مهمترین عنصر در این بین رنگ می باشد که خوب قیمت های متفاوتی را نیز دارا می باشد. مورد بعدی نوع سطح می باشد زیرا برخی از سطح ها چون زبر هستند رنگ بیشتری را نیاز دارند. در کنار این موارد ارتفاع ساختمان و همچنین فاصله لوکیشن نیز بسیار مهم می باشد و مجریان در تعیین دقیق قیمت به آن توجه دارند. در صورت نیاز به ترمیم و تعمیر سطح قبل از شروع کار پس از بررسی قیمت تعیین می شود.

در مورد خود رنگ توضیحات بیشتر می باشد زیرا قیمت رنگ ها بر اساس کیفیتی که دارند و نوع مواد اولیه در کنار ویژگی هایی که برای سطح به همراه دارند تعیین می شود و باید دقت کرد تا بهترین رنگ تهیه شود. برخی از رنگ ها چون رنگ تکس اولترا الاستومر و کنیتکس ها و رین کالر سیلیکونایز دارای ویژگی آب گریز بوده و در برابر غبار نیز مقاوم هستند. از سویی دیگر برخی دیگر از رنگ ها همچون رین کالر الاستومریک و تکس اولترا نیز خاصیت کشسانی دارند که سبب می شود در سطح هایی که تمایل به بازگشت ترک دارند این مواد کش آماده و از آن تا حدی جلوگیری کند. معمولا رنگ های با کیفیت در حدود 10 تا 15 سال طول عمر دارند.

ویژگی های رنگ نمای ساختمان

رنگ نما دارای ویژگی های مختلفی می باشد و گاهی برخی ویژگی های بیشتری را نیز دارا می باشند. اولین و مهترین ویژگی هر رنگ نما این است که در برابر شرایط جوی مقاوم باشد. این شرایط می تواند بارای های اسیدی و شدیدی باشد که اگر رنگ مقاوم نباشد سبب خرابی و رنگ پریدگی می شود. گرما و سرمای شدید نیز می تواند روی رنگ نما تاثیر گذاشته و اگر این رنگ نما بی کیفیت باشد سبب خراب شدن سریع آن می شود .

رنگ نما ممکن است در طی زمان و در معرض گرد و غبار و آلایند ها کثیف بشود و شستشوی آن می تواند سبب رفع این آلودگی ها بشود و به همین دلیل نیز باید این رنگ ها دارای قابلیت شستشو باشد. غیر قابل اشتعال بودن ویژگی مهم دیگر می باشد که سبب افزایش ایمنی نما می شود و معمولا رنگ هایی که بر پایه حلال آب هستند غیر قابل اشتعال و رنگ هایی که بر پایه حلال تینر و مواد نفتی هستند قابل اشتعال می باشند.

داشتن خاصیت کشسانی و الاستیک نیز سبب می شود تا این رنگ ها در برابر ترک های ساختمان تا حدودی مفید واقع شده و از بروز و گسسته شدن رنگ نما جلوگیری نماید. ویژگی دیگری که نقاشات ساختمانی با کمک غلظت بالای رنگ و ابزار های مخصوص به وجود می آورند رنگ نمای بافت دار می باشد که می تواند برای نما بسیار متاسب بوده و آنرا بافت دار به نظر آورد و معایب کار را نیز بپوشاند.

رنگ های نما می تواند براق یا مات باشد. در رنگ هایی که مزیت براق بودن را دارند خیلی سریع کثیف نشده و می توانند تا مدت ها نیز زیبایی خود را حفظ کنند. از طرف دیگر رنگ های مات زود تر کثیف شده و کیفیت خود را از دست می دهند و زیبایی آنها هم از بین می رود. در انتها باید به داشتن ویژگی ضد اشعه یو وی اشاره کنیم که به دلیل در معرض نور خورشید قرار داشتن این رنگ ها بسیار مهم می باشد.

منبع: وبسایت بازسازی خانه