بررسی رنگ ساختمانی

رنگ ساختمانی می تواند فضای داخلی و دکوراسیون داخلی خانه شما را بسیار متفاوت سازد و از این رو می بایست ضمن بررسی رنگ ساختمانی متناسب با نیاز و سلیقه خود بهترین نوع رنگ را با ویژگی های خود آن انتخاب نمایید تا به بهترین نتیجه برای زیبا سازی خانه خود دست پیدا نمایید. هر کدام از این رنگ ها می تواند متناسب با نیاز شما انتخاب شده و در نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد و ما هم قصد داریم تا در سایت بازسازی خانه این متریال ها را بررسی نموده تا بهتر تصمیم بگیرید.

رنگ ساختمانی به عنوان یکی از متریال های مهم در ساختمان و همچنین تزئین ساختمان می توان برای موارد گوناونی استفاده شود. این رنگ ها را می تواند در دو دسته کلی قابل شستشو و غیر قابل شستشو تقسیم بندی نمود کههر کدام ویژگی های خاص خود و موارد استفاده خاص خود را دارد. اولین دسته بندی رنگ های غیر قابل شستشو می باشد که می تواند در فضاهای مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. یکی از این فضاها می تواند سقف خانه باشد زیرا این فضا خیلی کم کثیف شده و نیاز نیست که شستشو داده شود. از سویی دیگر رنگ های قابل شستشو مانند رنگ های روغنی در طیف بیشتری از محیط مورد استفاده قرار می گیرد که دیوارها و درب ها را نیز شامل می شود. شما می توانید برای فضاهایی که نیاز به شستشو می باشد از این رنگ ها نیز استفاده نمایید. در ادامه همه این رنگ ها را به طور دقیق معرفی نمود و ویژگی های آنها را نام می بریم.

رنگ پلاستیک

رنگ ساختمانی پلاستیک از جمله پر استفاده ترین رنگ های ساختمانی می باشد که برای فضاهای مختلفی استفاده شده و در کیفیت های مختلفی نیز در بازار موجود می باشد. یکی از اصلی ترین ویژگی های رنگ پلاستیک که سبب شده این نوع رنگ طرفداران بسیاری پیدا نماید با راحتی رنگ زدن با این نوع رنگ نسبت به رنگ های ساختمانی دیگر بر می گردد. البته رنگ آمیزی با رنگ های پلاستیک یک سری نکات را دارد که باید رعایت شود و از جمله آنها می توان به این مورد اشاره نموده که در صورتی که رنگ بسیار غلیظ باشد می تواند پس از خشک شدن رد قلم مو یا غلطک را بر روی دیوار بگذارد و از طرف دیگر اگر هم خیلی رقیق باشد شما می بایست چندین بار برای رنگ آمیزی اقدام نمایید. در مورد قیمت این نوع رنگ ها نیز باید یادآور شویم این نوع رنگ ها قیمت های مناسبی داشته و همین مورد یکی دیگر از مهمترین علت های استفاده از رنگ های پلاستیک در نقاشی ساختمان می باشد.

از آنجایی که رنگ های پلاستیک قابل شستشو نمی باشند بیشتر برای فضاهایی که امکان آلودگی و لک ندارند مانند سقف ها استفاده می شوند. اگر بخواهیم مزایا و معایب رنگ های پلاستیک را بررسی کنیم می توان موارد بسیار مهمی از مزایای این نوع را برشمرد. اولین ویژگی مثبت رنگ پلاستیک این می باشد که به حلال های نفتی نیاز ندارد. از سویی دیگر نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک سرعت را بسیار افزایش می دهد. لازم به ذکر است که رنگ های پلاستیک درجه یک را می توان شستشو داد. اگر بخواهیم یکی دیگر از ویژگی های مثبت این نوع رنگ ساختمانی را برشمریم می توان به سریع خشک شدن این نوع رنگ اشاره نمود که سبب می شود تا در فضاهایی که محدودیت زمانی دارند به سرعت کار انجام شود.

همچنین رنگ پلاستیک بر خلاف رنگ های روغنی به دلیل اینکه حلال های نفتی ندارند ، بوی بدی نداشته و شما را اذیت نمی کند. آخرین ویژگی مصبت این نوع رنگ ها به مات بودن آنها بر می گردد که سبب می شود تا ایرادات سطح به خوبی پوشانده شود. در مورد معایب رنگ پلاستیک نیز باید بگوییم که این نوع رنگ ها مناسب نرده و پنجره نمی باشد و باید از رنگ های دیگر استفاده شود. همچنین رنگ پلاستیک ممکن است به سرعت کثیف شده و به دلیل اینکه قابل شستشو نمی باشد ظاهری بد پیدا کند و در آخر اینکه این نوع رنگ آب را به خود جذب می نماید. رنگ های پلاستیک در مقایسه با رنگ روغنی دوام کمتری را دارا می باشد. رنگ های پلاستیکی در دو نوع پلاستیکی و نیمکه پلاستیکی در بازار موجود می باشند. به طور کلی رنگ های نیمکه پلاستیکی هم قیمت پایین تری تری داشته و هم سرعت بیشتری در اجرا دارند.

بررسی رنگ ساختمانی

رنگ روغنی

اگر بخواهیم در مورد رنگ های روغنی صحبت کنیم باید ابتدا به قدمت این رنگ صحبت کنیم که سابقه ی طولانی را در صنعت ساختمانی دارا است. به دلیل ویژگی هایی که رنگ روغنی دارد بیشتر برای رنگ آمیزی دیوارها و جاهایی که امکان جذب آلودگی و کثیفی را دارد استفاده می شود. این رنگ ها در سه دسته رنگ روغنی مات و رنگ روغنی براق و رنگ روغنی نیمه مات یا نیمه براق تقسیم بندی می شود و ویژگی های هر کدام با دیگری کمی متفاوت می باشد. لازم است این را هم بگوییم که از رنگ های روغنی به عنوان آستر نیز استفاده گشته و ویژگی ضد زنگ را دارد.

از مزایای رنگ روغنی می توان به مقاومت بالای این نوع رنگ اشاره نمود که سبب کاهش هزینه ها در طولانی مدت شده و ماندگاری آن نیز بسیار بالامی باشد و در صورت عدم آسیب می توان تا مدت بسیاری نیاز به تغییر نداشته باشد. بر خلاف رنگ پلاستیک این رنگ برای رنگ آمیزی سطوح فلزی مانند در و پنجره ها بسیار مناسب می باشد. ویژگی مثبت دیگر این نوع رنگ خاصیت بازتابی می باشد که رنگ محیط را تا حدی افزایش می دهد. از معایب آن نیز می توان به قابلیت مشاهده ایرادات و موج زیر رنگ اشاره نمود که ایجاب می کند زیرسازی بیشتر و دقیق تری انجام گیرد. همچنین رنگ روغنی مات بر خلاف رنگ روغنی قابل شستشو نمی باشد و این را باید توجه داشته باشید. و در آخر اینکه رنگ روغنی بوی زننده ای دارد که ممکن است شما را تا چند ساعت اذیت نماید.

گفتیم که رنگ های روغنی به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود و یکی از این دسته ها رنگ روغنی مات می باشد. این رنگ مناسب سطوح گچی و سیمانی می باشد. این نوع رنگ قابلیت اجرا با پیستوله و قلم مو را داشته و همچنین می توان از ویژگی های آن به قابل شستشو بودن و دوام بالا اشاره نمود که بسیار مهم است. از انواع دیگر رنگ روغنی باید به رنگ روغنی براق اشاره کنیم. این نوع رنگ نیز قابل استفاده بر روی سطح های متنوعی مانند فلزی و سیمانی و چوبی و گچی قابل استفاده می باشد. دسته سوم که رنگهای روغنی نیمه براق می باشد که در بین دو دسته دیگر قرار دارد.

اگر قصد دارید تا بر روی رنگ روغنی ، رنگ پلاستیک را اجرا نمایید باید نسبت به زیر سازی درست اقدام کنید. شما می بایست سطح دیوار به خوبی تمیز نموده و سطح دیوار را در صورت نیاز ترمیم نموده و با بتونه پلاستیکی شکاف و سوراخ های موجود را بر روی دیوار و سطح برطرف نمایید. سپس نوبت به یکسان سازی و صاف نمودن سطح می رسد که باید با کمک سنباده انجام شود. خوب حالا زیر سازی انجام شده و شما می توانید نسبت به انجام رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک اقدام نمایید.

رنگ اکریلیک

رنگ های اکریلیک از رزین های با کیفیت که بر پایه آب می باشند ساخته و تهیه می شوند. اگر بخواهیم زمان خشک شدن این رنگ را با رنگ های روغنی مقایسه کنیم باید بگوییم این رنگ خیلی سریع تر خشک خواهد شد. از این رنگ برای فضای داخلی و همچنین رنگ آمیزی نمای ساختمان نیز استفاده می شود. از مهمترین شاخصه های این رنگ می توان به مقاومت بالای آن اشاره نمود که به دلیل حالت ارتجاعی و کشسانی که داشت در مقابل ترک های سطحی پایدار خواهد بود. لکه های احتمالی روی آن به راحتی پاک شده و همچنین این رنگ قابلیت شستشو را دارا می باشد. نحوه اجرای این رنگ راحت بوده و در زمان کمی می توان آن را به اتمام رساند. این رنگ ها سازگار با محیط زیست بوذه و هیچ گونه خطری نیز برای انسان ندارند. از این رو می توان بدون هیچ دغدغه ای از آن برای سطوح چوبی و آجری و گچی و … استفاده کرد. این رنگ به راحتی با آب ترکیب شده و می تواند از سطح رنگ شده در برابر گرد و غبار و یا ساییدگی محافظت نماید.

از مهمترین مواردی که سبب انتخاب اکرولیک یا اکریلیک می شود می توان به تنوع رنگی بالای آن اشاره نمود. همچنین این نوع رنگ جز رنگ های انعظاف پذیر حساب شده و قابلیت اجرا روی هر سطحی را دارد. این رنگ بر پایه آب می باشد از این رو ویژگی های دیگری را دربر می گیرد. این ویژگی ها شامل عدم بیو نامطلوب و زننده بوده و همچنین گاز کمتری را نیز متصاعد می نماید. این نوع رنگ به رنگ اکریلیک مات و اکریلیک براق و اکریلیک نیمه مات تقسیم شده و به طور معمول بیشتر برای اتاق خواب ها استفاده می شود.

اگر بخواهیم در مورد ویزگی های رنگ اکریلیک صحبت کنیم باید بگوییم این رنگ از لحاظ ویژگی بین دو رنگ روغنی و رنگ پلاستیک قرار داد. به این صورت که این رنگ کیفیت بالای رنگ های روغنی را داشته و مانند رنگ های پلاستیک در زمان سریع خشک شده و بو نیز ندارد. این رنگ ساختمانی شاید با کیفیت باشند اما به لحاظ اقتصادی صرفه زیادی به نسبت رنگ های دیگر ندارند. از سویی دیگر این رنگ برای رنگ آمیزی در و پنجره مناسب نمی باشد. این رنگ در ابتدا به دلیل مزیت هایی چون دوام و درخشندگی در صنعت خودرو استفاده می شد. در آخر اینکه به دلیل غلظت بالای آن به راحتی سطح مورد نظر را می پوشاند.

بررسی رنگ ساختمانی بازسازی خانه

رنگ مولتی کالر

به طور خلاصه رنگ مولتی کالر از رنگ های دکوراتیو و جدید می باشد که به دلیل ویژگی هایی که دارد توانسته محبوبیت زیادی را پیدا نماید. این رنگ در سریعترین زمان قابل اجرا بوده و همچنین می توانید آن را شستشو نمایید. همچنین این رنگ قابلیت اجرا بر روی تمام سطح ها را داشته و به دلیل ساختاری که دارد آلودگی را جذب نمی کند و از این رو می تواند برای فضاهای شلوغ و پر رفت و آمد مانند مدارس و دانشگاه ها یا فضای دیگر مناسب باشد. این رنگ سبب پوشانده شدن ایراد دیوار و سطح نیز می شود.

رنگ های مولتی کالر ضخامت بسیار کمی داشته و همچنین بوی زننده ای هم ندارند. این رنگ در صورت آسیب می تواند به راحتی ترمیم شود. در صورتی که سطح یا دیوار شما دارای موج می باشد می توانید با کمک رنگ مولتی کالر این ایراد را بپوشانید. تنوع طرح و رنگ این رنگ بسیار زیاد بوده و باید این را هم بدانید که این رنگ به سرعت خشک نمی شود. شما می توانید با کمک اسپری این رنگ را به صورت و راحت اجرا نمایید. ضمن اینکه با کمک شوینده های معمولی می توانید این رنگ را شستشو نمایید. بوی این نوع رنگ بسیار کم بوده و سریع نیز برطرف می شود.

رنگ بلکا

این رنگ از الیاف طبیعی و چسب های مخصوص ساخته شده اند. این رنگ با توجه به اینکه نوعی پوشش سلولزی می باشد مانند کاغذ های دیواری می باشد. برای اینکه از بلکا استفاده کنید نیازی به زیرسازی نبوده و همچنین علاوه بر اینکه این رنگ عایق حرارتی می باشد می تواند به راحتی ترمیم می شود. رنگ بلکا در مقایسه با کاغذ دیواری ارزان تر می باشد. این رنگ به دلیل طرح های مختلفی که دارد در فضاهای عمومی کاربرد بیشتری نیز دارد. لازم به ذکر است که این رنگ به دلیل بافت سلولزی که دارا می باشد قابلیت اجرا در فضاهای باز را ندارد زیرا ممکن است به خاطر نور خورشید و تغییر آب و هوا آسیب ببیند. بلکا قابلیت اجرا بر روی چوب و گچ و فلز  و شیشه و سیمان و رنگ روغنی را دارد.

خوب مهمترین ویژگی که این نوع رنگ دارد عایق بودن است و می تواند به عنوان عایق برودتی و حرارتی و صوت مورد استفاده قرار گیرد. برای انجام این نوع رنگ شما نیاز به زیرسازی اولیه ندارید ، ضمن اینکه این رنگ بدون بو نیز می باشد. مزیت دیگر این رنگ قابلیت شستشو می باشد و چون دارای ساختار آنتی استاتیک و فیبری می باشد از جذب گرد و غبار جلوگیری می کند. از جمله مزایایی که شاید مهم باشد مقاومت این رنگ در برابر آتش و ضربه می باشد. با اجرای این نوع پوشش از کم شدن انعکاس نور و صوت بهره ببرید. ضمن اینکه این نوع رنگ به محیط زیست آسیب نمی زند.

قبلا گفتیم که برای اجرای رنگ بلکا شما نیاز به زیر سازی ندارید اما برای اجرا روی دیوار های با رنگ پلاستیک بهتر است قبل از شروع کار با کمک محلول روغن الیف و تینر یا نفت سطح را بپوشانیدن و بعد از خشک شدن شروع به اجرای بلکا نمایید. این رنگ ترک نمی خورد و می توانید آن را با شامپو فرش به راحتی تمیز نمایید. همچنین این نوع رنگ سبب ایجاد حساسیت نکرده و تنوع بالای رنگ را نیز دارد و در آخر شما می توانید با نیازهای خود و بررسی ویژگی های گفته شده رنگ بلکا را انتخاب نمایید.

بررسی رنگ ساختمانی بازسازی خانه

رنگ پتینه

هنر پتینه کاری یک هنر ایتالیایی می باشد و امروزه نیز در فضاهای عمومی و یا خانه نیز با استفاده از پتینه سعی در تغییر دکوراسیون داخلی دارند. پتینه کای به دو صورت کلاسیک و مدرن اجرا شده و شما می توانید متناسب با سلیقه و دکوراسیون خانه خود یک سبک را انتخاب کنید. رنگ پتینه قابل شستشو بوده و همچنین رنگ هایی در آن استفاده شده است که آرامش بخش می باشد. از سویی این نوع رنگ کثیفی های دیوار را کمتر نشان داد و محیط شما را شیک می نماید.  رنگ های پتینه قابل ترمیم بوده و اینکه دوام و مقاومت بالایی در برابر کثیفی دارند.

منبع: سایت بازسازی خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *