انواع پتینه کاری روی دیوار

در مقالات قبلی به طور کامل در مورد پتینه کاری صحبت کردیم و در این مطلب نیز قصد داریم تا در مورد انواع پتینه کاری روی دیوار صحبت کنیم. اجرای پتینه روی دیوار تکنیک های مختلفی داشته و روش های اجرای آن نیز متفاوت می باشد و سبب می شود تا طرح و نگار های متنوعی روی دیوار و یا حتی سقف به وجود بیاید. شناخت بهتر این تکنیک ها نیز می تواند کمک کند تا شما علاوه بر اشراف بهتر روی آنها در هنگام انتخاب یا سفارش طرح تصمیم بهتری را لحاظ نمایید.

اجرای پتینه با ورقه طلا یا ورقه نقره

این نوع پتینه کاری برای قسمت های مختلفی از ساختمان همچون دیوارها و سقف انجام می پذیرد و امروزه استفاده از آن برای سقف ها و گچ بری های روی سقف بیشتر انجام می پذیرد. شما برای این کار نیاز به قلم مو و یک لایه چسب پتینه دارید که با آن ورقه های نقره و یا طلا را روی سطح مورد نظر چسبانده و با قلم مو نیز اضافه های کار را تمیز کنید. امروزه گچ بری های روی سقف از فوم های سبکی ساخته می شود که هم نمی شکنند و هم ترک نمی خورند. شما برای افزایش زیبایی و هماهنگی می توانید از لوستر ها و یا نورهای مخفی در سقف استفاده نمایید.

اجرای پتینه با کمک رنگ

خوب در این تکنیک شما باید ابتدا سطح مورد نظر را رنگ آمیزی نمایید و همانند نقاشی برای این کار نیاز به زیرسازی و بتونه کاری و سمباده زنی سطح می باشد که باید انجام بشود. برای رنگ آمیزی هم می توانید از پمپ یا قلم مو و یا غلطک استفاده کنید. البته برای سقف ها پمپ گزینه مناسب تری می باشد. سپس شما باید بعد از خشک شدن رنگ با کمک پارچه یا اسفنج طرح های مد نظر خود را روی سطح پیاده نمایید. پتینه با اسفنج از دیگر انواع پتینه کاری بوده که به همین طریق اجرا می شود.

 

انواع پتینه کاری روی دیوار

اجرای پتینه با پارچه

این تکنیک همانند تکنیک پتینه با رنگ می باشد و شما باید در ابتدا سطح را به طور کامل رنگ آمیزی نمایید. البته اگر سطح نیاز به زیرسازی داشت باید ابتدا زیرسازی را با بتونه کاری و سمباده زنی انجام و بعد رنگ را اجرا و صبر کنید تا رنگ خشک شود. وقتی رنگ خشک می تواند با پارچه و رنگ دیگری ضربه هایی روی سطح زده و طرح را به وجود بیاورید یا اینکه با بریدن قطعه پارچه ای و مچاله نمودن آن مانند وردنه روی دیوار بکشید. این تکنیک در پتینه کاری روی چوب هم اجرا می شود.

اجرای پتینه با رنگ کنده شده

تکنیک بعدی نیز اجرای رنگ آمیزی می باشد. و برای این کار نیز باید زیرسازی را انجام بدهید. با کمک بتونه کاری و سمباده زنی می توانید سقف یا دیوار را برای اجرای رنگ آماده نموده و سپس با کمک پمپ یا غلطک نسبت به اجرای رنگ مد نظر خود اقدام نمایید. حال باید قبل از اینکه سطح خشک بشود یا یک پارچه بخشی از رنگ های روی سطح را با ضرباتی برداشته و سطح خود را قدیمی و کهنه نمایید.

اجرای پتینه با کاردک

در این تکنیک شما به ابزارهای زیادی نیاز نداشته و فقط برای برداشتن رنگ از روی سطح دیوار به یک کاردک احتیاج دارید می توانید با کمک این کاردک رنگ را از روی سطح برداشته و حالتی کهنه را برای دیوار به وجود بیاورید. هر چقدر هم که بتوانید با قدرت بیشتری کاردک را روی دیوار بکشید طبیعتا نتیجه بهتری را شاهد خواهید بود. البته باید این نکته را هم بگوییم که این تکنیک برای رنگ های خشک شده روی سطح کاربرد دارد.

اجرای پتینه با نقاشی کلاسیک

این تکنیک از دیگر انواع پتینه کاری بوده و برای سقف استفاده بیشتری داشته و به دلیل اینکه با نقاشی ارتباط مستقیمی داشته زیبایی این تکنیک بیشتر از بقیه تکنیک ها می باشد و البته هزینه های آن نیز در مقایسه با تکنیک های دیگر به دلیل زمان و متریالی که نیاز دارد بیشتر می باشد. اجرای این تکنیک به دلیل تسلطی که نیاز دارد توسط تعداد کمتری پتینه کار اجرا شده که البته برای خانه های خاص خورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک با نقاشی گل و بته و طرح فرشته یا خدایان رومی و … اجرا می شود.

اجرای پتینه متفاوت با تکنیک راه راه

خوب شما می توانید با هزینه های بسیار پایین این تکنیک را انجام بدهید. البته پیشنهاد می کنیم برای آنکه فضای خانه شما خیلی تاثیر قرار نگیرد تنها بخشی از دیوار یا سقف خانه خود را با این تکنیک پتینه نموده و بخش های دیگر را نقاشی یا از پوشش های دیگر برای اینکار استفاده کنید. برای اجرا هم باید دو رنگ مد نظر قرار داده و آماده کنید و سپس با نوار هایی با فاصله این فاضی راه راه را ایجاد و رنگ کنید. البته مدل راه راه هم می تواند بر اساس سلیقه شما انتخاب شود.

 

انواع پتینه کاری روی دیوار

اجرای پتینه پلاستر

خوب این روش هم یکی از تکنیک های متنوع برای اجرای پتینه می باشد و از نظر بافت به خاطر اینکه زیبایی بیشتر را داشته سختی های بیشتری را در پی دارد. پلاست به معنی خمیر یا اندود می باشد و پلاستر یعنی با استفاده از این خمیر طرح های روی دیوار یا سطح سقف اجرا شود و خود دو نوع گروه اصلی را دارد و پلاستر صاف و پلاستر برجسته می باشد. این نوع پتینه بیشتر با نام پتینه برجسته شناخته می شود و البته بعضی ها آن را با عنوان پتینه ایتالیایی در ایران معرفی می کنند. خمیر های تولید شده توسط مارک های معتبر در ایتالیا و شرکت های دیگر تولید می شود و در بازار ایران هم یافت می شود.

اجرای پتینه طرح سنگ

این تکنیک نیز از انواع دیگری می باشد که می تواند با ابزار ها و یا متریال های متنوعی اجرا و پیاده بشود. خمیر های مخصوص پتینه و یا رنگ ها می تواند از این انواع بوده و بر اساس آنها نسبت به شروع پیتنه طرح سنگ قدام کنید. لازم است این را هم بگوییم که تجربه در این تکنیک بسیار مهم می باشد تا طرح های اجرا زیبا و شبیه سنگ باشد. برای اجرای پتینه طرح سنگ با رنگ تکنیک ماربل قابل اجرا می باشد که در ابتدا باید رنگ اصلی را روی سطح زده و با رنگ های دیگر نسبت به اجرای طرح و جزییات طرح اقدام نمایید. طبیعتا رنگ های بیشتر نتیجه بهتری را نیز به دنبال خواهد داشت.

جمع بندی

خوب ما سعی کرده ایم تا در این پست به طور خلاصه در مورد انواع پتینه کاری روی دیوار انجام می شود صحبت کرده و روش اجرای آن را نیز بگوییم. البته بسیاری از این تکنیک ها را می توان روی چوب و فلز و شیشه و سطوح دیگر پیاده نمود. از سویی در مورد استفاده از این تکنیک ها برای سقف ها متفاوت می باشد. برای سقف های بلند می توانید از تکنیک پتینه کاری با ورق طلا استفاده و برای سقف های کوتاه تر پتینه کاری با استفاده از رنگ مناسب تر می باشد.

منبع: سایت بازسازی خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *