پتینه کاری روی چوب

هنر پتینه یا patina work به کهنه کاری اجسام و اشیا می گویند و سبک های مدرن و کلاسیک آن نیز توانسته تا به هماهنگی بیشتر این هنر با دکوراسیون خانه شما کمک نماید. این روش از هنر دارای خلاقیت و لذت بیشتری بوده و پتینه کاری روی چوب یکی از انواع مختلف برای پتینه کاری می باشد. پتینه کاری روی چوب به روش های مختلفی انجام می شود و اگر بخواهیم آنرا تعریف کنیم به ترکیب چند رنگ و همچنین ایجاد لایه های رنگی متنوع روی چوب می گویند.

شما می توانید با بافت های کهنه کاری شده و یا اکسید شدن روی اشیا شیارهایی را ایجاد و آنها را کهنه به نظر رساند. شما می توانید با پتینه کاری روی چوب این وسایل و لوازم چوبی را زیباتر نمایید. این هنر سبب می شود تا وسایل کهنهی داخل منزل را با این روش آنتیک نموده و از وسایل بلااستفاده در تزئین خانه استفاده کنید.

وسایل لازم برای پتینه کاری روی چوب

  • رنگ اکریلیک
  • سمباده نرم
  • جعبه چوبی
  • قلم مو
  • شمع
  • کاغذ دکوپاژ
  • مداد
  • پالت
  • قیچی
  • چسب چوب
  • اسپری براق کننده
  • ماده ترک دو مرحله ای

معرفی 5 تکنیک پتینه کاری روی چوب

اجرای پتینه با جوهر رنگ

جوهر رنگ یک ماده رقیق بوده و از آن به عنوان آستر رنگی در پتینه های جوهری استفاده می گردد. شم می توانید این رنگ با با کمک پارچه بدون پرز و پیستوله و یا قلم مو روی سطح مورد نظر بکشید. همچنین اگر در هنگام کار جوهر رنگ غلیظ شد می توانید با الکل صنعتی و یا تینر فوری آنرا رقیق نمایید. برای آنکه لایه دوم را رنگ آمیزی کنید باید لایه اول به خوبی خشک شود. با اجرای رنگ لایه سوم نیز آثار قلمو و پارچه ناپدید می شود و رنگ یکنواخت می شود.

پتینه کاری روی چوب

اجرای پتینه با کمک رنگ های حلال در آب

در ابتدای توضیح باید بگویم که با کمک این روش پوششی روی چوب ایجاد نشده بلکه فقط بخش های روشن چوب با این روش رنگ آمیزی شده و سبب می شود تا الگو و بافت بهتر در دید قرار بگیرند. شما باید رنگ های محلول در آب را  همراه با روغن بزرگ مخلوط نموده و به وسیله قلم مو بر روی سطح جوب بکشید. باید بلافاصله با یک پارچه بدون پرز سطح را پاک نمایید. لازم به ذکر است این فاصله زمانی باید به سرعت باشد تا قبل از خشک شدن بتوانید پارچه را روی سطح بکشید.

اجرای پتینه با لاک الکل

خوب روش دیگری برای پتینه کاری روی چوب استفاده از لاک الکل می باشد. شما باید مقداری در حدود 100 گرم لاک الکل را با یک شیشه الکل اتیلن مخلوط نموده و کار پتینه کاری را شروع کنید. برای این کار نیز همانند تکنیک جوهر رنگ شما باید با دستمال یا پنبه مایع مورد نظر را روی سطح بکشید و این روش سبب می شود تا رنگ طبیعی چوب نیز حفظ بشود و از همه مهم تر اینکه پوشش لاک الکل از خوردگی و نفوذ رطوبت نیز جلوگیری می نماید.

اجرای پتینه با شاپان

تکنیک بعدی که باید در مورد آن صحبت کنیم استفاده از شاپان یا همان قیر آب می باشد. این ماده از انواع پوشاننده چوب بوده و با رقیق نمودن آن می توان با کمک یک پارچه طرح های گوناگونی را با حرکت دستان خود روی سطح چوبی به وجود بیاورید که همین نیاز به تمرین بسیار دارد. از حلال شاپان نیز باید به نفت و تینر روغنی و بنزین اشاره نمود.

اجرای پتینه با رنگ روغنی

این رنگ در نقاشی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد و می توان از آن برای پتینه های روغنی روی چوب نیز استفاده نمود. برای ارجای این نوع پتینه کاری شما روش های مختلفی را در دسترس دارید. می توانید با کمک رنگ روغنی غلیظ همه سطح را پوشانده و با رنگهای روشن طرح های مد نظر را روی سطح به وجود بیاورید. یا باز همه کل سطح چوب را با رنگ روغنی غلیط بپوشانید و بعد از آنکه خشک شد می توانید با استفاده از مسواک یا پارچه نقاط چوبی را با رنگ طلایی رنگ نمایید. روش سوم هم این است که با رنگ روغن سطح را پوشانده و بعد رنگ را از برخی نقاط پاک کنید. برای این کار هم کمی تینر روغنی و پارچه بدون پرز نیاز است.

استفاده از سندبلاست در پتینه کاری چوب

در بسیاری از موارد وقتی می خواهید روی سطح چوبی کار کنید ممکن است سطح مورد نظر دارای آلودگی و غبار و جرم باشد و به همین دلیل خروجی کار شما خیلی خوب نشود. از این رو نیاز است تا شما ابتدا سطح چوبی را مجدد زنده کنید. برای این کار شیوه سندبلاست بسیار مناسب است زیرا شما می توانید با فشار هوا ذرات ساینده را روی سطح پاشیده و آلودگی ها را پاک کنید. رگه های چوبی با این روش زنده و قابل لمس می باشد. اجرای پتینه روی دیوار باعث افزایش زیبایی خانه می شود.

منبع: سایت بازسازی خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *