نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

نقاشی ساختمان از مهمترین اجزای تغییر خانه بوده و نقاشی ساختمان با رنگ روغنی باید متناسب با یک سری نکات باشد تا بتوانید بهترین نتیجه بگیرید. رنگ روغنی نیز به عنوان یکی از رنگ های مهم که استقبال زیادی از آن می شود توانسته تا با تکیه بر ویژگی های آن که قابل شستشو بودن و دوام بالا می باشد در خانه های بیشتری اجرا شود. این رنگ ها در سه دسته تقسیم بندی می شود که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.از رنگ روغنی بیشتر برای فضاهایی استفاده می شود که امکان کثیف شدن دارد و آشپزخانه یکی از فضاهای مورد استفاده رنگ روغن می باشد. زیرا در صورت آلودگی شما می توانید به راحتی با پارچه نمدار آنرا تمیز کنید.

درب و پنجره ها را نیز می توانید با رنگ روغن رنگ آمیزی کنید و دلیل آن هم مقاومت این نوع در در مقابل تغییرات آب و هوایی می باشد. برای درب و پنجره های داخلی هم که در معرض رطوبت و بخار چرب نمی باشد لزومی ندارد که از رنگ روغنی استفاده کنید. برای رنگ آمیزی سقف اتاق خواب ها از رنگ پلاستیک استفاده می شود زیرا امکان کثیفی بر روی آن وجود ندارد. در صورتی که از رنگ روغنی برای سقف استفاده کنید ممکن است نور منعکس شده توسط سقف برای شما آزار دهنده باشد. برای نقاشی ساختمان با رنگ روغنی مراحلی را در ادامه نام می بریم که می توانید به طور پیوسته انجام دهید.

مزایای رنگ روغن

این رنگ قابل شستشو می باشد و بدون مشکلی می توانید از آن برای فضاهایی که امکان کثیفی و الودگی دارد استفاده کنید و بعدا در صورت نیاز به راحتی آنها را شستشو دهید. از طرف دیگر از این رنگ می توانید به عنوان رنگ عایق نیز استفاده کنید. بدین صورت که روی سطوح چوبی و فلزی و اهنی رنگ آمیزی شده و سبب جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی سطح شود که بسیار مهم می باشد. پوشش دهی این رنگ فوق العاده بالا می باشد. همچنین رنگ آمیزی این رنگ راحت و روان می باشد. از طرف دیگر برای هر متر مربع رنگ آمیزی این رنگ مقداری کمتری مصرف می شود.

معایب رنگ روغن

اولین عیب این نوع رنگ مدت زمان خشک شدن این رنگ می باشد که طولانی تر از بقیه رنگ ها بوده و در صورت سرد بودن محیط نیز ممکن است تا مدت بیشتری نیز طول بکشد. از طرف دیگر بوی بد این رنگ نیز ممکن است تا مدت ها در محیط باشد و همین سبب می شود تا بعضی ها که از این رنگ برای جاهای خاصی استفاده می کنند کمی حساس شوند. این بوی بد می تواند به سلامت انسان و یا محیط زیست نیز آسیب برساند و دلیل آن هم وجود مواد تشکیل دهنده سمی در آن می باشد. این رنگ می تواند مشکلات زیر سطح را نمایش دهد پس باید قبل از نقاشی به طور دقیق زیرسازی و بتونه کاری نیز انجام شود.

نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

انواع رنگ روغن ساختمان

اگر بخواهیم رنگ های روغنی را دسته بندی کنیم باید به رنگ روغنی براق و رنگ روغنی نیمه مات یا براق و همچنین رنگ روغنی مات اشاره نمود که هر کدام مزایا و معایب خود را داشته و برای موارد مخصوصی استفاده می شوند ، از این رو قصد داریم تا در ادامه هر کدام از این انواع رنگ روغنی را بررسی و ویژگی های آنها را مورد اشاره قرار دهیم :

رنگ های روغنی براق

این رنگ به دلیل شفافیت بسیار زیادی که دارد بیشتر برای رنگ آمیزی فلزاتی از قبیل در و پنجره و چارچوب ها استفاده می شود. البته شایان ذکر می باشد که از این رنگ برای رنگ آمیزی درب و پنجره های چوبی نیز استفاده می شود. مهمترین ویژگی مثبتی که رنگ روغنی براق دارد را می توان در پوشش دهی فوق العاده بالای آن بیان داشت که از آن برای ساخت بتونه نیز استفاده می شود. همچنین این رنگ به طور کامل قابل شستشو بوده و عیب بزرگ آن هم مربوط به براق بودن و انعکاس نور می باشد که باعث می شود ایرادات سطح قابل مشاهده باشد. و این ایرادات با نقاشی قابل برطرف شدن نمی باشد و آخرین عیب آن هم این است که به دلیل شفافیت از این رنگ برای دیوارها استفاده نمی شود و دلیل آن هم بازتاب نور می باشد که احتمال اذیت شما نیز می باشد.

رنگ های روغنی نیمه براق

رنگ های نیمه براق یا نیمه مات از ترکیب و مخلوط شدن رنگ های مات و براق بدست آمده و مصارف معینی دارند. از این رنگ بیشتر برای رنگ آمیزی و نقاشی دیوارها استفاده می شود و دلیل آن هم به این بر می گردد که این رنگ ایرادات سطح و دیوار از جمله موج ها را نمایش نمی دهد و هم به اندازه معین براق نیز می باشد که رنگ جلوه خوبی داشته باشد. این رنگ از ترکیب 1 به دو رنگ های روغنی مات و براق بدست آمده و علاوه بر اینکه می توان آن را شستشو داد این امکان را نیز دارد که مقدار براق بودن آن را به درصد دلخواه تغییر دهید. از معایب ان هم باید به همین ترکیبی بودن رنگ نیمه مات اشاره نمود که نیاز است قبل از هر بار استفاده کردن رنگ ها را ترکیب کرد. دومین عیب آن هم مربوط به ستگین بودن رنگ روغنی مات می شود که احتمال دارد بعد از مدت زمانی رسوب کند.

رنگ های روغنی مات

مهمترین استفاده رنگ های روغنی مات به استفاده در سطوحی بر می گردد که نیاز است ایرادات و نواقص دیوار قابل مشاهده نباشد. این برای مواردی می باشد که سقف و یا دیوار هایی می باشد که زیاد موج داشته اند. این رنگ امروزه یک رنگ قدیمی محسوب می شود و دلیل آن هم به طورخلاصه به مدت زمان خشک شدن رنگ بر می گردد که بسیار طولانی می باشد و همچنین بوی زننده و آزار دهنده ای که دارد و تاثیرات مخرب بر محیط زیست بر می گردد. از این رنگ برای رنگ آمیزی در و پنجره ها استفاده شده و بیشتر مصارفی برای عایق بندی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد. شاید بتوان قیمت ارزان آن را نسبت به رنگ روغنی براق مزیت مهم آن برشمرد و اینکه ایرادات زیرکار را نمایش نداده و کمتر نمایش می دهد. در مقابل عیب بزرگ آن این است که در صورت استفاده تنهایی اجرای آن زمان بر و سختر تر می باشد و ضمن اینکه پوشش دهی آن نیز کم می باشد. عیب بزرگ دیگر آن این است که برای هر بار استفاده رنگ باید کاملا هم زده شود تا تینر روغنی به طور یکنواخت در رنگ پخش شود. عیب آخر آن این است که قابلیت شستشوی کمی نیز دارد.

نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

آموزش نقاشی ساختمان با رنگ روغنی

نقاش ساختمان از تجربه خود استفاده می کند اما برای آنکه شروع به نقاشی کنید نیاز است تا یک سری مراحل را سپری کنید. اولین مرحله انتخابرنگ مناسب است. در ایران رنگ هایی مانند طوسی و آبی و استخوانی و سفید استفاده های بیشتری می شوند اما با گذشت زمان استفاده از رنگ های جدید و متنوع نیز بسیار شده است. رنگ هایی مانند رنگ صورتی و زرد و قرمز و نارنچی و رنگ هایی دیگر نیز استفاده می شوند که بیشتر بر اساس سلیقه و محیط مورد نظر می باشد. بعد از اینکه رنگ را انتخاب و خرید نمایید حالا باید وسایل خانه را جمع نموده و یا پارچه ای بر روی آن بکشید تا رنگ روی آن ریخته نشده و بعدا برای تمیز کردن آنها دچار مشکل نشوید. اما چیزی که نیاز است بدانید این است باید دیوارها را از هر گونه گرد و خاک پاک نموده و همچنین در صورتی که سوراخ یا تو رفتگی بر روی دیوار موجود می باشد باید آن را با گچ و کارد به شکل دقیق یکدست نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز مقاله آموزش نقاشی ساختمان را بخوانید.

انجام زیرکاری برای نقاشی ساختمان

یک سری اصول را باید برای نقاشی ساختمان و رنگ آمیزی ساختمان رعایت و نکاتی را برای بهتر شدن کار مورد بررسی قرار داده و از آنها برای انجام بهتر نقاشی ساختمان استفاده کنید :

اجرای روغن زیرکار مناسب گچ
انجام ماستیک با بتونه مناسب
سنباده زنی بعد از خشک شدن بتونه
پاک کردن دیوار از گرد و خاک
اجرای رنگ با کمک قلم مو و غلتک
لکه گیری کار
انجام سنباده زنی مجدد با سنباده نرم
گردگیری کار
اجرای دست دوم رنگ
اجرای دست سوم رنگ با غلتک برای بهتر شدن کیفیت نقاشی ساختمان

شرایط نگهداری رنگ روغن

در هنگام خرید رنگ های ساختمانی باید به این نکته توجه داشته باشید که این رنگ ها باید استاندارد بوده و به دقت تاریخ انقضای آن را نیز بررسی نمایید. ضمن اینکه باید رنگ را متناسب با نیزا خود خریداری نمایید زیرا هر کدام از رنگ های روغنی مات و یا براق ویژگی های خاص خود را داشته و برای موارد معیتی استفاده می شوند. برای نگهداری این رنگ ها باید دما را کنترل نموده و دمای محیط نگهداری رنگ بین 5 تا 35 درجه باشد. دمای پایین تر ممکن است به منجمد شدن رنگ منتهی شود که باید از آن جلوگیری شود. همچنین اگر رنگ در معرض گرما و یا نور خورشید باشد نیز به دلیل وجود حلال های نفتی ممکن است دچار آتش سوزی شود. نکات مهم در خرید رنگ ساختمانی به شما دید بهتری برای خرید می دهد.

ما در این مطلب از سایت بازسازی خانه سعی کرده ایم تا مطالب مفیدی را در مورد رنگ های روغنی و نقاشی ساختمان با رنگ روغنی صحبت کنیم. این رنگ در سه دسته بندی کلی قرار گرفته و هر کدام ویژگی های خاص خود و موارد استفاده خاص خود را دارد که در این مطلب در مورد آنها صحبت کنیم. در مقالات دیگر در مورد رنگ های دیگر ساختمانی صحبت می کنیم.

منبع: سایت بازسازی خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *