نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک دارای نکات بسیار مهمی می باشد که در این مطلب از وبسایت بازسازی خانه به طور مفصل در مورد رنگ پلاستیک و همچنین ویژگی های مثبت و منفی این رنگ صحبت نموده و در انتها سعی می کنیم تا با مراحل نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک آشنا شوید. رنگ پلاستیک یکی از رنگ های پر استفاده دیگر در نقاشی ساختمان می باشد و ماده اصلی آن هم لاتکس بوده و در دو نوع رنگ تمام پلاستیک و رنگ نیمه پلاستیک تقسیم بندی می شود. رنگ های پلاستیکی استاندارد در مقابل آب مقاوم بوده و دلایل استقبال از آن هم به قیمت پایین و سرعت انجام بالا در کنار شیک بودن این نوع رنگ می باشد. درست است که طول عمر رنگ پلاستیک در مقایسه با رنگ روغنی پایین تر بوده اما بعضی ترجیح می دهند که ساختمان خود را با رنگ پلاستیک نقاشی نموده و هر سه سال آن را عوض کنند.

این رنگ با قلم مو اجرا شده و برای اجرا روی گچ تازه نیازی به بتونه ماستیک ندارد. اگر سطح مورد نظر صاف نبوده و نیاز به تعمیرات دارد باید باروغن الیف درجه یک سطح کار پوشانده شود و بعد از آن هم با یک یا دو دست اجرای بتونه ماستیک سطح آماده شود. البته هزینه های این موارد باید جدا از نقاشی ساختمان محاسبه شود. رنگ پلاستیک به راحتی اجرا شده و بوی زننده ای هم ندارد و در کمترین زمان ممکن نیز خشک می گردد.از این رنگ بیشتر برای رنگ آمیزی سقف استفاده می شود.

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

مراحل نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک متفاوت از رنگ روغنی بوده و مراحل انجام آن نیز متفاوت از رنگ آمیزی با رنگ روغنی می باشد. نقاشان ساختمانی خوداین مراحل را به صورت تجربی آموخته و به صورت مرحله ای انجام می دهند. این مراحل به شرح زیر می باشد :

مرحله اول : بعد از انتخاب نوع رنگ باید سطح مورد نظر بررسی شود. اگر سطح رنگ شده است نیازی به آستر نبوده و می توانید بتونه کاری را شروع کنید. ولی در صورتی که سطح گچ می باشد باید اول یک دست رنگ را به عنوان آستر روی سطح بزنید تا قابل بتونه کاری شود.

مرحله دوم : درست کردن بتونه پلاستیک مرحله دوم است. این بتونه درست کردنی متفاوت از بتونه روغی داشته و ماند درست کردن گچ می باشد. کافی است تا ابتدا کمی مل را در ظرفی ریخته و به آن مقداری رنگ و آب اضافه کنید تا بتونه پلاستیک شما آماده باشد. اگر بتونه شل بود می تونید به آن مل اضافه و در صورت سفت شدن نیز کمی رنگ یا آب به آن اضافه نمایید.

مرحله سوم : زیرکاری مرحله سوم می باشد که باید ترک ها را ترمیم کنید. برای این کار ترک ها را باز نموده و در صورتی که ترک سطحی بود با بتونه و در صورت عمیق بودن نیز با گچ سطح را لکه گیری نموده و در انتها نیز با کمک کاردک و تیغ نیز سزح را صاف نمایید.

مرحله چهارم : بعد از زیرکاری نوبت به سنباده کاری می رسد و باید متناسب با سطح و زبری سنباده را انتخاب کنید. اگر سطح خرابی زیادی ندارد سنابده 120 یا 150 مناسب بوده و در صورت زبر بودن بیشتر نیز باید از سنباده 100 یا 120 بهره بگیرید.

مرحله پنجم : بعد از سنباده کاری همه چیز برای رنگ کاری آماده می باشد، برای سقف خیلی ها از رنگ استفاده می کنند و برای بهتر شدن و افزایش جذابیت نیز کمی لاجورد به آن اضافه می نمایند. برای ساخت رنگ لاجورد باید آن را در ظرفی حدود نیم لیتری آب ریخته و حل کنید و بعد آن را با رنگ مخلوط نمایید. سپس رنگ آماده شده را با حدود 40 تا 70 ردصد آب مخلوط نمایید تا شل شده و آماده برای رنگ آمیزی با کم قلم مو و غلطک و یا پیستوله باشد.

مرحله ششم : بعد از رنگ کاری سقف نوبت رنگ کاری دیوار می باشد و معمولا از رنگ های کرم یا استخوانی برای دیوار استفاده می شود. برای ساخت رنگ استخوانی نیز باید گل ماش را به اندازه نخود در ظرفی ریخته و آنرا شل کرده و بعد نیز رنگ سفید را به آن اضافه نمایید تا رنگ استخوانی ساخته و آماده رنگ آمیزی شود.

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

موارد استفاده از رنگ پلاستیک

شاید بتوان مهمترین استفاده رنگ پلاستیک را برای نقاشی سقف ها برشمرد زیرا سقف ها دیرتر از بقیه قسمت ها کثیف شده و نیازی به رنگ روغنی نبوده و هزینه ها را نیز کاهش می دهد. از رنگ های پلاستیک برای آستر زدن نیز استفاده می کنند تا لایه های اصلی رنگ به شکل بهتر روی دیوار را بپوشاند. همانطور کهگفتیم عمر مفید رنگ پلاستیک بسیار کمتر از رنگ های دیگر بوده و باید هر چند سال یکبار تجدید شود. از رنگ های پلاستیک برای رنگ آمیزی دیوارها نیز استفاده می کنند اما پیشنهاد می کنیم اگر کودک داشته و یا احتمال کثیفی دیوار وجود دارد به سراغ رنگ های روغنی بروید. برای تهیه رنگ باید مقدار درستی از هر کدام را ترکیب نموده و رنگ باید نه خیلی رقیق شود و نه خیلی غلیظ زیرا غلیظ بودن آن باعث از بین رفتن کیفیت نقاشی ساختمان می شود. و در صورت رقیق بودن نیز نیاز به انجام چند دست رنگ کاری می باشد. اگر خیلی به نقاشی ساختمان مسلط نیستید از قلم مو استفاده نکنید زیرا رد موهای قلم مو بر روی دیوار احتمالا باقی می ماند و بهتر است از پیستوله یا غلطک استفاده کنید.

مزایای نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

1- نقاشی با رنگ های پلاستیک بسیار راحت می باشد

2- این رنگ برای اجرا نیاز به افزودنی های دیگر به غیر از آب ندارد

3- اگر زمان برای شما بسیار مهم است این رنگ در عین راحتی در زمان بسیار کمی نیز به نجام می رسد

4- مهمترین ویژگی مثبت دیگر این رنگ را باید در بی بو بودن آن عنوان نمود

5- شما می توانید متناسب با دکوراسیون داخلی رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید

6- آخرین ویژگی دیگر این رنگ آن است که بعد از اجرا زمان زیادی را برای خشک شدن نیاز نداشته و تا حداکثر یک روز خشک می شود

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

معایب نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک

1- اولین ویژگی منفی این رنگ را باید عدم قابلیت اجرا بر روی سطوح فلزی از جمله درب و پنجره ها عنوا کرد

2- امکان کثیف شدن سریع نیز دیگر عیب این رنگ است که برای فضاهای شلوغ کاربرد ندارد

3- ماندگاری کم این رنگ نیز را باید دیگر عیب آن قلمداد نمود

4- این رنگ در مقابل رطوبت مقاومت زیادی نداشته و بیشتر برای محیط های داخلی استفاده می شود

5- در صورت رنگ آمیزی با قلم مو رد قلم بر روی دیوار می ماند

نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک سایت بازسازی خانه

نکات مهم برای رنگ آمیزی پلاستیک

ابتدا بهتر است برای اینکه  از دستتان محافظت کنید کمی روغن یا وازلین به آن زده و بعد از تمام  نقاشی نیز با آب ولرم آن را بشویید. سعی کنید فاصله بین هر دست رنگ زدن کمتر از دو ساعت نباشد. باید این را بدانید که شاید رنگ پلاستیک 24 ساعته خشک شود برای خشک شدن کامل آن به یک هفته زمان نیاز است. برای پاک کردن رنگ قبل از خشک شدن آن بهتر از دستمال خیس استفاده کنید. اگر سطح زیرین گچ مرده بود این سطح ممکن است سبب پوسته شدن شود و یهتر است بعد از زدن سنباده نرم یک دست پرایمر اکریلیک زده تا سطح آماده رنگ آمیزی شود. اگر هم سطح زیرکار روغنی بود باید سنباده نرم زده شود. به طور کلی اگر سطح این امکان داشته باشد که رنگ را جذب کند هیچ وقت رنگ پوسته پوسته نمی شود.

منبع: بازسازی خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *