معرفی انواع کنیتکس

کنیتکس از انواع رنگ ساختمانی بوده و انواع کنیتکس نیز وجود داشته که برای پوشش دیوار از آنها استفاده شده و دارای ترکیبات مختلفی چون پنبه نسوز و مواد پرلیت و مواد رنگی و رزین سنیتک می باشد و به سطح مورد نظر بافت برجسته ای را می دهد. این پوشش دارای مقاومت و دوام بسیار بالایی می باشد و برای هر نوع آب و هوایی نیز قابلیت اجرا دارا می باشد. به طور کلی کنیتکس دارای سه دسته کنیتکس روغنی و کنیتکس پلاستیک و کنیتکس اکرولیک می باشد که قصد داریم در این مطلب به بررسی این رنگها بپردازیم.

انواع کنیتکس ساختمان

رنگ کنیتکس روغنی

کنیتکس روغنی از رنگ های پرطرفدار کنیتکس بوده و از آن می توان برای فضاهای داخلی و خارجی استفاده نمود. این دارای مزایایی چون آب گریز بودن بوده و از مهمترین عیوب آن نیز باید به بوی بد و خشک شدن زمان بر اشاره نمود. برای کار با این رنگ نیز شما باید دقت بیشتری را لحاظ نمایید تا مشکلی به وجود نیاید.

مشخصات فنی

کنیتکس روغنی از ترکیبات مختلفی تشکیل شده است : اکسید تیتان – انواع رزین های الکیدی – پرلایت – الیافت های مصنوعی در گرید های مختلف – بنتونیت – بی کربنات کلسیم در مشهای مختلف – حلال های ویژه مخصوص – پودر تالک – پودر میکا – اکسید زنگ – کبالت – کلسیم – سرب و … . کنیتکس روغنی در سه دانه بندی پلی تکس و ریز و متوسط عرضه می شود.

ویژگی های کنیتکس روغنی

این رنگ از انواع کنیتکس بوده که ویژگی های بسیار زیادی داشته که عدم شناخت آنها می تواند سبب تا در هنگام اجرا دچار مشکلات مختلفی بشوید. کنیتکس روغنی بر پایه بنزین بوده و احتیاط بیشتری را می طلبد. این رنگ ضد آب بوده و می توان از آن برای دیوارها و فضاهای خارجی نیز استفاده نمود. این نوع رنگ به دلیل چسبندگی و انعطاف پذیری بالایی که دارد طبله و پوسته نشده و دوام و طول عمر زیادی را نیز دارد. این رنگ در مقابل آب و سایش و اشتعال و آلودگی های میکروبی و قارچی مقاوم می باشد. کنیتکس روغنی دارای طول عمر بالا و بیش از 10 سال ضمانت می باشد و قابل شستشو نیز می باشد.

کار با این رنگ در مقایسه با رنگ های دیگر کنیتکس کمی سخت تر بوده و باید در هنگام اجرا دقت کنید تا آتش سوزی به وجود نیاید زیرا این رنگ بر پایه بنزین می باشد. سعی کنید سطل های حاوی کنتکس روغنی را از تابش مستقیم خورشید دور نگه دارید. باید قبل از شروع کار کنیتکس سطح را با بتونه مخصوص ترمیم و حتما آلودگی های چون گرد و غبار از سطح پاک کنید. بعد از اتمام کنیتکس روغنی نیز سعی کنید مدتی از محیط استفاده نشود تا هم خشک شود و هم بوی نامطوع آن شما را اذیت نکند.

معرفی انواع کنیتکس

رنگ کنیتکس پلاستیک

از کنیتکس پلاستیک می توانید برای فضاهای داخلی ساختمان و یا فضاهایی که در معرض آب و بارش باران نباشد استفاده کنید و خوب به دلیل اینکه این نوع رنگ بر پایه آب می باشد به همین دلیل نیز بوی زننده نداشته و می توانید بدون مشکل آن را اجرا و خطری آتش سوزی نیز وجود نداشته باشد. قیمت کنیتکس پلاستیک در مقایسه با کنیتکس های دیگر پایین تر می باشد.

مشخصات فنی

ترکیبات این نوع کنیتکس تا حدی مشابه دیگر کنیتکس بوده و در برخی از مواد تغییراتی در آن وجود دارد. کنیتکس پلاستیک شامل ترکیبات زیر می باشد : اکسید تیتان – آب – پرلایت – انوع رزین های کو پلیمر – بی کربنات در مش های مختلف – آمونیاک – الیاف های مصنوعی در گرید های مختلف – فرمالین – ضد قارچ – ضد رویه و …

ویژگی های کنیتکس پلاستیک

این رنگ بر پایه آب بوده و درست است که ویژگی هایی چون عدم اشتعال و خشک شدن سریع و از همه مهمتر نداشتن بوی نامطبوع را دارد اما باید بدانید آب گریز نمی باشد و این یعنی اینکه در صورتی که در معرض رطوبت و آب قرار بگیرد آنرا به خود جذب کرده و به مرور چسبندگی آن از بین رفته و دچار آسیب می شود. این نوع رنگ هم به خوبی نواقص هر سطحی را تا حدی پوشانده و از نمایان شدن آنها جلوگیری می کند.

این نوع کنیتکس های حلال آب حدود 6 ساعت پس از افشاندن به سطح مورد نظر خشک شده و یک هفته نیز زمان نیاز دارد تا به استحکام نهایی و مد نظر برسد. به دلیل اینکه ممکن است حلال های موجود در سطل کنیتکس پلاستیک تبخیر شده و رنگ به حالت سفت و غیر قابل استفاده در بیاید از نگهداری آن در زیر نور خورشید جلوگیری کنید. برای اجرای بهتر نیز بهتر است قبل از اجرای کنیتکس از پرایمر مخصوص چسب آکاکیم استفاده کنید تا سطح طبله و ریزش نداشته باشد.

کنیتکس نما

 

رنگ کنیتکس اکرولیک

آخرین نوع هم کنیتکس اکرولیک می باشد که قابلیت اجرا ر محیط های داخلی و خارجی را دارا می باشد. به طور کلی این نوع رنگ دارای ویژگی هایی از هر دو رنگ قبلی را دارا می باشد. یعنی می توان برای نمای ساختمان از آن استفاده نمود و از طرف دیگر برخلاف کنیتکس روغنی به سرعت خشک شده و بوی بدی هم نداده و از همه مهم تر هم اینکه اجرای آن خطرناک نیز نبوده و قابل اشتعال نمی باشد.

مشخصات فنی

ترکیبات این نوع رنگ نیز تا حدی مشابه ترکیبات رنگ های کنیتکس روغنی و پلاستیک می باشد و دارای موادی ضد قارچ و باکتری بوده و می تواند برای هر فضایی و روی هر سطحی استفاده بشود. دانه بندی آن بر اساس 4 نوع می باشد : بدون دانه – دانه ریز – دانه متوسط  – دانه درشت . همچنین این رنگ سازگار با محیط زیست می باشد.

ویژگی های کنیتکس اکرولیک

این رنگ زمان بسیار کمی برای خشک شدن احتیاج دارد و به همین دلیل نیز باید قبل از شروع کار زیرسازی کنیتکس کارهای دیگر انجام شود تا در زمان کمتر از 20 دقیقه این رنگ روی سطح مورد نظر اسپری شود زیرا بعد از این مدت کنیتکس شروع به خشک شدن کرده و از پیستوله به سختی خارج می شود. همانند دیگر رنگ ها نیز شما باید این رنگ در جایی دور از معرض نور خورشید نگه داری کنید.

این رنگ از انواع کنیتکس 100 درصد قابل شستشو بوده و مقامت بسیاری بالایی نیز دارد. همانند رنگ کنیتکس پلاستیک زود خشک شده و سریع می توان از محیط استفاده نمود. همپنین در مقابل شرایط قلیایی نیز مقاوم بوده و باید برای اجرای آن ابتدا سطح مورد نظر تمیز و پاکیزه شود و برای این کار از کمپرسور باد و یا آب استفاده نمایید. برای اجرای بهتر نیز می توان از پرایمر یا همان مخلوط چسب مخصوص و آب استفاده نمود.

منبع: سایت بازسازی خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *